Mic Dicționar Turistic

Voucher sau B.O.T. – Document (bilet) emis de o agenţie de turism, care permite turiştilor să beneficieze de serviciile achitate (cazare, masă, transport sau alte facilităţi). Acesta se emite în 3 exemplare: unul pentru turist, unul pentru unitatea de cazare şi unul pentru agenţia de turism.

Charter – Avion, autocar sau tren, închiriat de către o agenţie de turism tour-operatoare, pentru efectuarea unei călătorii în afară curselor regulate.

Tranzit:

  • Trecere rapidă printr-o ţară sau oraş, în cursul unei călătorii;
  • Traversarea unei ţări sau a unui oraş, fără oprire sau cu oprire pe o durată foarte scurtă;
  • Timpul de oprire impus de legătura între diferitele mijloace de transport folosite de un călător sau timpul necesar acestuia pentru a schimba trenul, autocarul, avionul sau vaporul.

 

Transfer – Serviciu constând în transportul călătorilor de la o gară, aerogară, autogară, port sau aeroport la un hotel şi viceversa; în general, înţelegem prin transfer nu numai transportul, ci ansamblul de servicii necesare asociate (asistenţă turistică, bagajist etc.).

Check-in

La aeroport: interval de timp stabilit de compania de zbor în care pasagerii trebuie să îndeplinească formalităţile de predare bagaje, prezentare documente de călătorie şi intrare în zona dedicată numai pentru călători (fără însoţitori) din aeroport. Timpul de deschidere şi închidere pentru check-in şi îmbarcare variază de la aeroport la aeroport; este important, astfel, să aflaţi care sunt intervalele stabilite de aeroportul local, pentru a putea ajunge acolo în timp util pentru a efectua zborul. Dacă nu reuşiţi să ajungeţi la ghişeul de check-in în timpul stabilit, veţi pierde zborul. Companiile de zbor nu îşi asumă nicio responsabilitate pentru pierderile sau cheltuielile suferite prin neprezentarea în timp la check-in.

La unitatea de cazare: procedura de înregistrare a oaspeţilor la un hotel şi de intrare în posesia cheilor de la camere, care se realizează la recepţie în urma unui:

  • voucher (în cazul procurării biletelor printr-o agenţie de turism) şi paşaport/ CI;
  • rezervare (în cazul rezervării individuale) şi paşaport/ CI;
  • cu paşaport/ CI şi bani cash (numerar) sau card bancar.

În unele cazuri există posibilitatea de a beneficia de early check-in, adică primirea camerelor înaintea orelor stabilite de hotel – în funcţie de locurile disponibile.

Check out

La aeroport: procedura de verificare a documentelor de călătorie, în momentul sosirii la destinaţie, urmat de intrarea în posesia bagajelor şi părăsirea aeroportului.

La unitatea de cazare: procedura de a preda camerele şi părăsirea unității. În unele cazuri, contra cost şi în funcție de disponibilităţi, puteţi beneficia de „late check out”, adică de prelungirea sejurului cu jumătate de zi.

Meniu – reprezintă totalitatea felurilor de mâncare servite la o masă, precum şi lista pe care sunt scrise mâncărurile servite la restaurant. Pe lângă această funcţie de informare, meniurile pot avea şi efect artistic, decorativ, unele dintre ele fiind adevărate opere de artă, câteodată chiar unicate.

Principalele categorii de meniuri sunt:

– Table d’hote;
– A la carte;
– O combinaţie de „table d’hote” și „a la carte” – Fişa cont;
– Bon valoric;
– Meniul dietetic;
– Meniul special (în această categorie intră mai multe tipuri de meniuri: pentru copii, seniori, meniuri de băuturi alcoolice, etc.);
– Meniul pentru ocazii speciale: sărbători sau delegații.

Meniu a la carte – Într-un meniu a la carte, bucatele şi băutura sunt scrise şi preţul lor fixat în mod separat. Consumatorii trebuie să aleagă o mâncare care a fost elaborată pentru ei; ei pot alege dintr-o mulţime de aperitive, gustări şi deserturi listate astfel pentru a crea propria lor masă. Preţurile produselor pe care le aleg sunt adunate pentru a determina costul mesei.

Meniu cu preţ fix sau meniu table d`hote – Un meniu table d’hote oferă bucate complete la un preţ unic. Uneori două sau mai multe bucate complete sunt oferite în meniu, fiecare preparat având preţul său. Unele meniuri table d’hote oferă clienţilor o alegere limitată de produse cuprinsă în preparatul ales; de exemplu, un consumator poate alege între o supă şi o salată, sau un restaurant poate avea o ofertă destul de variată de deserturi. Dar pentru majoritatea, o masă a meniului table d’hote este fixată de un proiectant de meniuri, iar clienţilor le sunt oferite doar câteva bucate. Uneori meniurile table d’hote mai sunt numite şi meniuri cu preţ fix, adică un meniu al cărui preţ este stabilit dinainte. Există meniu cu preţ fix cu alegere (clientul alege dintre mai multe preparate pentru fiecare fel în parte) şi fără alegere.

Meniul turistic – Este un meniu cu un preţ fix, avantajos, cu câteva feluri de mâncare.

Mic dejun – Prima masă din zi, care se serveşte, de regulă, în intervalul 07:00 – 10:00.

Mic dejun complet sau mic dejun continental – Mic dejun care se compune dintr-o băutură caldă nealcoolică la alegere, unt, gem (dulceaţă sau miere), produse de panificaţie şi apă minerală. Denumirea provine din practica de a comanda indicându-se numai băutura (de exemplu, „ceai cu lămâie complet”), restul componentelor fiind fixe.

Mic dejun englezesc sau English breakfast / American breakfast – Preparate de bucătărie, cofetărie-patiserie şi sucuri de fructe se adaugă componentelor micului dejun complet. În mod normal un mic dejun englezesc este compus din: cârnăciori de porc prăjiți, feliuţe de şuncă prăjite, ouă, ciuperci, fasole boabe, pâine prăjită, roşii şi suc proaspăt de fructe.

Mic dejun bufet – Acest tip de mic dejun înseamnă că, în funcţie de categoria hotelului şi de obiceiurile locale, se servesc diverse feluri de mâncare, la alegere. De obicei, există produse de patiserie, cafea, ceai, sucuri, diferite prăjituri, fructe, ouă, gemuri, caşcaval, mezeluri, omletă, ochiuri, ou fiert, cârnaţi prăjiţi, bacon prăjit, fasole fiartă, clătite, etc. Cu cât categoria hotelului este mai mare, cu atât mâncarea este mai diversificată.

Demipensiune – Servicii de masă: micul dejun şi una din cele două mese principale, de obicei cina. Programele cu demipensiune încep de regulă cu cina din ziua sosirii şi se încheie cu micul dejun din ziua plecării. Uneori o masă se pierde din cauza sosirii târzii sau plecării la ore matinale.

Pensiune completă – Servicii de masă: toate cele trei mese principale: mic dejun, prânz şi cină. Nu sunt incluse băuturile alcoolice sau nealcoolice, ori alte servicii.

All inclusive – Regimul de masă all inclusive conţine: pensiune completă (cele 3 mese principale), consumul anumitelor băuturi (băuturi alcoolice şi nealcoolice autohtone), posibilităţi de sport şi divertisment, precum şi programe pentru copii. La cazările cu regim all inclusive, clienţii primesc o brăţară care le dă dreptul de a beneficia de aceste servicii. Serviciile de all inclusive diferă de la un hotel la altul.

Ultra all inclusive, Extra all inclusive, High Class All Inclusive etc.– Este un fel de all inclusive îmbogăţit, care include şi băuturile alcoolice şi nealcoolice străine şi alte facilităţi ale hotelului. Pentru detalii va rugăm consultaţi oferta fiecărui hotel în parte.

Asigurare pentru bagaje – Contract încheiat între călător şi întreprinderea de transport sau o terţă instituţie conform căruia se acoperă riscurile călătoriei privind bagajele transportate (pierdere, furt, avariere, întârziere etc.) contra plăţii unei sume fixe.

Asigurarea Storno reprezintă poliţa în cazul în care turistul este nevoit să anuleze călătoria. Dacă motivul anulării se încadrează în condiţiile impuse de compania asiguratoare, veţi putea recupera banii pe care i-aţi achitat, contra unui procent din valoarea totală a călătoriei, variabil în funcţie de agenţie. De obicei, nu este una dintre asigurările obligatorii dar este indicat ca oricine călătoreşte în afară graniţelor să aibă încheiată o astfel de asigurare, indiferent de scop (relaxare sau afaceri).

Asistenţă turistică – Prezenţa la gări, aeroporturi, birouri de turism a unui personal specializat în contexte turistice problematice, însărcinat să ajute călătorii sau turiştii cu sfaturi sau ajutor material.

Tipuri de cazare:

Single / SGL – Sunt camere cu 1 pat, pentru o singură persoană. De obicei sunt camere mai mici, cu poziţionare nu întotdeauna favorabilă, poate fără balcon, fiind şi mai scumpe. Anumite hoteluri oferă camere double în regim single.

Double / DBL – Sunt camere cu 2 paturi (separate sau matrimoniale), pentru 2 persoane, cu dimensiuni standard şi dotări corespunzătoare categoriei hotelului.

Triple / TPL – Sunt camere cu 2 paturi, în care se introduce un pat suplimentar. În unele cazuri se pot solicită şi 2 paturi suplimentare, dar acesta reduce considerabil spaţiul din cameră. De obicei, paturile suplimentare sunt dormeze sau paturi mai mici și mai înguste decât un pat normal, care nu sunt la fel de comode.

Junior suite – Camere mai spaţioase, mai luxoase, cu 1 sau 2 încăperi, de obicei rezervabile la cerere.

Camere familiale – sunt recomandate în general pentru 2 adulţi şi 2 copii, chiar şi în cazul în care reducerile nu sunt legate de limita de vârstă. Pot fi chiar 2 camere intercomunicante.

Studio – spaţiu de cazare în care bucătăria/chicineta şi dormitorul se află într-o singură încăpere.

Apartament – spaţiu de cazare în care dormitorul este separat de camera de zi şi bucătărie. Există și apartamente cu mai multe dormitoare.

Bungalow – este un tip de casă caracterizat prin următoarele: aproape toate camerele sunt construite la nivelul terenului, acoperişul are înclinaţia mică şi este destul de scund, iar camera de zi sau sufrageria este aşezată în mijlocul construcţiei. Forma construcţiei este special aleasă pentru zonele cu temperaturi ridicate.

Vila – Este o structura de cazare specializată de circuit închis, cu nivel ridicat de confort şi cu spaţii comune; poate fi închiriată integral. Este în general o unitate de dimensiuni mici, fără serviciu de permanență/recepţie şi cu camere de 1-4 persoane, cu băi comune sau individuale şi apă caldă permanentă. Personalul angajat este calificat. Are spaţii comune (ample) şi, frecvent, bucătărie utilată şi sala de mese care sunt la dispoziţia turiştilor. Nu oferă prestaţii de alimentaţie şi contactul direct cu personalul vilei este minimal.

Sat de vacanţă – Este o structură de cazare specializată, cuprinzând o suprafaţă generoasă, cu multiple pavilioane de cazare (căsuţe, bungalowuri) + dotări pentru camping + o unitate de alimentaţie publică (restaurant).

Gospodărie turistică – Include spaţiile de cazare şi alimentaţie aflate în gospodăria unor familii, care locuiesc în acelaşi perimetru. Acoperă întreagă gamă posibilă de confort.

În general majoritatea oferă prestaţie de tip pensiune, cu tarife pentru pachete de cazare + alimentaţie. Prestaţiile sunt asigurate în general de persoane neprofesioniste, membri ai familiei. De principiu este vorba de unităţi mici, multe fiind obţinute prin conversia unor spaţii preexistente în cadrul gospodăriei. Calitatea amenajării este foarte variată, atât ca arhitectură, cât şi ca grad de confort. În unele cazuri, unele din ingredientele din care se prepară produsele culinare sunt ecologice şi obţinute în respectiva gospodărie (fiind similară cu „pensiunea agroturistică”).

Pensiune agroturistică – Este o structură de cazare de tip pensiune sau sat de vacanţă (vezi mai sus) care oferă alimente preparate numai din produse ecologice obţinute în cadrul unităţii respective şi care au posibilităţi de agrement / vizitare / participare la activităţile de tip agricol la faţa locului.

Cabană – Este o structură de cazare specializată, cu dotări şi confort scăzute, cu camere care au mai multe locuri, eventual cu paturi suprapuse şi toalete comune.

Camping – Este o suprafaţă amenajată pentru a campa cu cortul şi/sau a amplasa rulote şi motorhome-uri. Nivelul de amenajare este variabil, de la cele mai modeste la cele mai luxoase.

13734962_1039343619517228_8766759015492384035_o